Při hubnutí je důležité nastartovat metabolismus. Pomůže pravidelná strava a sport

Už několik dní (týdnů, měsíců…) se snažím zhubnout a pořád nevidím kýžené výsledky, na které tak dlouho čekám! Mám pocit, že kila jdou spíše nahoru a přitom dělám doslova psí kusy, jenže s žádným efektem. Už mě to nebaví a mám chuť se na všechno vykašlat!

Možná i vy máte podobný problém. Už nějaký ten pátek se snažíte zhubnout, ale kila zkrátka ne a ne jít dolů. Drží se na vašem těle doslova zuby nehty, a ať děláte, co děláte, zkrátka se vám nedaří.

Veškerá chuť a motivace z vás postupně vyprchává a vy začínáte mít tendence všechno vzdát. Ještě než tak učiníte, máme pro vás jednu důležitou otázku: jak je na tom váš metabolismus?

Není váš metabolismus zpomalený?

Přijde vám to jako hloupost? Pak věřte, že to opravdu může být tak. Zatímco některým z nás jede metabolismus na plné obrátky, u jiných naopak stávkuje. Se zpomaleným metabolismem mají zkušenosti především ti, kteří neustále zkouší a podstupují nejrůznější diety – během nich zpravidla moc nejedí a trápí své tělo hlady.

Očekávají, že začnou hubnout, jenže zpravidla přijde naprosto opačný efekt. To znamená, že na střídačku hubnete, přibíráte, hubnete, přibíráte a takhle pořád dokola.

Ke zpomalení metabolismu pak dochází v jakési obranné reakci, kterou vyvolá vaše tělo a kterou vám dá jasně najevo, že s tímto postupem nesouhlasí. Vaše tělo má jednoduše strach, že opět přijde období, kdy mu nedopřejete to, co tolik potřebuje a budete jej trápit hlady. Proto dojde ke zpomalení metabolismu, který udrží potřebné a tolik důležité živiny v tzv. zásobě pro případ nouze.

Znáte šetřící gen?

O zpomaleném metabolismu věděli své už naši předci, u kterých k jeho zpomalení nedocházelo v důsledku toho, že by se dobrovolně sužovali dietami, ale právě proto, že ne vždy měli co jíst, takže se jejich tělo zachovalo tak, aby i v době, kdy neměli tzv. co do úst, mělo z čeho čerpat.

Za vším stojí šetřící gen, což je gen, který máme ve své genetické výbavě úplně všichni. Zatímco v dřívějších dobách, kdy lidé trpěli hladomorem, měl onen šetřící gen nějaký smysl (pomáhal totiž tělu nastartovat tzv. nouzový režim a snížit energetické nároky na úplné minimum), v současné době může spíše za to, že stále více lidí trpí nadváhou a obezitou.

Čím lze metabolismus nastartovat?

Správná funkce metabolismu je důležitá i z toho hlediska, že se podílí na hubnutí. Pokud chcete zhubnout a váš metabolismus nefunguje tak, jak by fungovat měl, pak je zde vysoké riziko, že se vám zhubnout nepodaří. Proto je potřeba zpomalený metabolismus nastartovat a přimět jej do akce.

Zpomalený metabolismus můžete efektivně nastartovat tím, že budete jíst pravidelně a tím pádem svému tělu v pravidelných intervalech dopřávat důležité živiny. Tělo tak přestane mít strach, že přijde období hladu a nebude mít důvod zpomalovat metabolismus a šetřit zásoby na horší časy.

Důležité je zařadit do jídelníčku energeticky hodnotné potraviny, mezi které patří například ryby, zelenina, ovoce nebo mléčné výrobky či obiloviny. Aktivovat metabolismus, kterému se příliš nechce do akce, pomůže i sport a pravidelná fyzická aktivita.




Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru