Jo-jo efekt nastává, pokud nehubnete efektivně. Zabránit mu můžete správným stravováním

Jo-jo efekt je noční můrou snad každého, kdo se snaží zhubnout. Možná i vy máte zkušenosti s tím, že se vám podařilo shodit nějaké to kilo, ale jakmile jste vyjeli ze svého dietního režimu, ztracená kila byla během chvíle zpátky a co víc – vzala s sebou na pomoc ještě několik dalších kilo navíc jako takový (ne)příjemný bonus.

Tak přesně tohle je jo-jo efekt. Objevuje se především tehdy, dodržujeme-li nějaké drastické, krátkodobé a jednostranné diety, o kterých se na internetu dočteme, že slibují perfektní výsledky, vysoký úbytek hmotnosti a to všechno ve velmi krátkém čase.

Ano, je sice pravda, že s podobnou dietou něco málo zhubnete, ale jakousi odměnou za dodržování nesmyslného dietního režimu vám budou kila nabraná zpátky i s přídavkem navíc.

Čím vícekrát se opakuje, tím je nárůst kil razantnější

Velkým nešvarem jo-jo efektu není jen skutečnost, že má tendence se neustále opakovat, pokud pořád dokola držíte nesmyslné diety, ale zároveň je velkou nevýhodou i skutečnost, že s sebou pokaždé vezme nějaké to kilo navíc a čím vícekrát se opakuje, tím může být nárůst hmotnosti razantnější.

Uveďme si to na příkladu: držíte dietu, se kterou zhubnete, konečně budete spokojené, přestanete dietu dodržovat, objeví se jo-jo efekt, ztracená kila budou zpátky a společně s nimi třeba 3 další navrch.

Tak opět nastartujete novou dietu, se kterou po čase opět zhubnete nějaká ta kila, jakmile dosáhnete kýžené hmotnosti (což vám ale tentokrát bude trvat o něco déle, když máte díky jo-jo efektu pár kilo navíc), s dietou přestanete, vrátíte se do původního režimu a celý proces se zopakuje: kila se vrátí a s jo-jo efektem přibydou opět další navrch. A takhle pořád dokola.

Dá se jo-jo efektu nějak zabránit?

Ano a to jediným možným způsobem: budete hubnout zdravě, správně a postupně. Nechvalně známému jo-jo efektu skutečně můžete předejít pouze tím, že nebudete dodržovat drastické a jednostranné diety, ale naopak se naučíte stravovat tak, aby vašemu tělu nic nechybělo, aby dostalo všechny důležité živiny, aby mělo stále z čeho čerpat a aby nemělo pocit hladu, v důsledku kterého by mělo tendence si ukládat zásoby.

Zdravé hubnutí je sice pomalé a postupné, kdy v ideálním případě ztrácíte cca 0,5 kg za týden, má však dlouhodobější výsledky a nedoprovází jej onen jo-jo efekt, se kterým je vaše váha jako na houpačce.

Mám svou vysněnou váhu. Co teď?

Konečně se vám podařilo dosáhnout nastaveného cíle? Zhubli jste na požadovanou váhu a nyní se ptáte, co dělat dál, abyste si ji udrželi? Věřte nebo ne, ale udržet si svou novu váhu bude možná ještě o něco těžší, nežli se na ni dostat.

Důležité je nepolevovat v zásadách a nadále se stravovat v menších porcích častěji během dne. Nezapomínejte na pohyb a pitný režim, což jsou dva další klíčové body, se kterými se vám podaří svou novou váhu udržet. Nepřejídejte se, nepodléhejte sladkostem a nelibujte si v příliš nezdravých potravinách.




Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru