Vyznáte se v potravinové pyramidě? Pomůže vám zhubnout

Říká vám něco potravinová pyramida? Možná jste o tomto pojmu již něco málo slyšeli, ale nikdy vás nenapadlo, že může mít co dočinění s vaší snahou zhubnout. Pakliže i vy chcete shodit nějaké to kilo a udělat další krůček vpřed za cílem v podobě vysněné postavy, pak je znalost potravinové pyramidy první věc, se kterou byste měli začít.

Potravinová pyramida představuje jakýsi seznam potravin. Udává jejich správný poměr a napovídá vám, čeho a kolik byste měli správně sníst během jednoho dne. Potraviny se v potravinové pyramidě rozdělují do celkem čtyř skupin, které jsou rozdílně velké a čím větší je daná skupina, tím jsou dané potraviny významnější.

Není pyramida jako pyramida

Potravinová pyramida není jen jedna, vlastně jich existuje vícero druhů. My se dnes zaměříme na tu obecnou, kterou v roce 1974 vymyslela Švédka Anna Britt Agnsäter společně s Fjalarem Clemem. My se v dnešním článku podíváme, z jakých pater se výživová pyramida skládá a jaké potraviny její jednotlivá patra obsahují.

Potravinová pyramida a její patra

Základní potravinová pyramida má celkem čtyři patra. Dobrou zprávou je, že je vhodná úplně pro každého bez ohledu na věk a dodržovat ji mohou i děti – samozřejmě ne kvůli hubnutí, ale kvůli tomu, aby věděly, čemu dát ve stravě přednost a jaké potraviny naopak omezit. Nyní se již společně podívejme na jednotlivá patra, protože jejich obsah vás určitě zajímá ze všeho nejvíce.

První patro

První patro pyramidy je na samotné spodní hranici a představuje největší patro z pyramidy. Do tohoto patra spadají potraviny, které by v ideálním případě měly tvořit základ vaší stravy.

Výhodou těchto potravin je, že se dají jíst prakticky k čemukoli a doplnit s nimi tak můžete jakékoli jídlo. Do tohoto patra patří obiloviny, rýže, brambory, těstoviny, pečivo a luštěniny. Každý den byste měli sníst 3-6 porcí potravin z tohoto patra.

Druhé patro

Do druhého patra spadají potraviny, které jsou pro náš jídelníček velmi důležité, a z toho důvodu bychom je neměli vědomě vynechávat. Do druhého patra pyramidy totiž patří ovoce a zelenina, což jsou bohužel potraviny, kterým se mnoho lidí vyhýbá, a schválně je do svého jídelníčku nezařazují.

Ovoce a zelenina jsou úžasné v tom, že našemu tělu dodávají vitamíny a minerály, během dne byste měli sníst 3-5 porcí zeleniny a 2-4 porce ovoce – ovoce při hubnutí jezte především v dopoledních hodinách, zeleninu si můžete dopřávat prakticky kdykoli a bez omezení.

Třetí patro

Dostáváme se ke třetímu patru pyramidy, které je předposlední a zahrnuje bílkoviny. Patří sem tedy všechny potraviny, které pro naše tělo představují zdroj důležitých bílkovin – maso, ryby, uzeniny, vajíčka a mléčné výrobky.

Mnoho lidí si myslí, že jen proto, že jsou bílkoviny pro naše tělo důležité, jich mohou přijímat neomezené množství, což ale není pravda – pokud bílkovin ve stravě přijímáte až příliš, zatěžujete ledviny a to není dobře. Mléčných výrobků byste měli sníst 2-3 porce denně, vajíčka si dopřejte cca 4x do týdne, ryby a mořské plody by se na vašem jídelníčku měly objevit 2-3x týdně.

Čtvrté patro

A jdeme do finále tedy do čtvrtého patra potravinové pyramidy, které je ze všech nejmenší a to znamená, že by dané potraviny ve vašem jídelníčku měly být zastoupeny ze všech nejméně.

Do tohoto patra patří oleje, cukry, sůl, sladkosti, sladké nápoje či alkohol. Pokud hubnete, pak je vám jasné, že právě tyhle laskominy musíte ve svém vlastním zájmu omezit a jíst je v opravdu malém množství.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru